Thursday, March 1

Skolestart!!

Jeg har vært i Sydney en stund nå. Men allikevel var første dag med skikkelige forelesninger på mandag (25. feb) Vi hadde oppstartsuker fra 12-23 Feb og da forstår dere vel at det var veldig kjekt å komme tilbake til skolebenken igjen. Men som ved en hver skolestart forsvinner den følelsen når en forstår hvor mye en må gjøre i løpet av semesteret. Her nede er de veldig harde på innleveringer, rapportskrivning, prosjekt og fremføring. Så det blir nok noen timer utover kveldene i tiden som kommer.

Men ærlig talt, når en starter skolen nesten to måneder etter studentene hjemme, men allikevel har eksamen bare en måned etter de der hjemme, så er det godt å komme igang og få gjort noe. Den siste tiden av ferien min føltes nesten ut som en ventetid til å komme igang og finne utav hvordan studieplanene er lagt opp.

Et problem er at ikke alle lærerene har engelsk som morsmål. Vi (jeg og Sveinung) har to fag med kinesiske forelesere. En kombinasjon av faktorer som: dårlig engelsk, mye småsnakking i klassen, vanskelige tekniske ord, dårlig akustikk og rask ordføring gjør at det ikke alltid er like lett å få med seg det som sies.

Jeg holder også for tiden på med å finne meg ny leilighet siden den jeg har nå ikke egner seg til studier. Så det er mye som skjer, men det er veldig spennende å være her nede.

2 comments:

Lars Ole said...

På hvilken måte egner ikke din nåværende leilighet seg til studier?

Håvard Hadland said...

På den måten at uansett hvor jeg går så er det folk som enten prater, spiser, ser på tv, drikker..... Aldri fred å få til å konsentrere seg om skolearbeid. Så det er ønskelig med eget rom som jeg kan låse meg inn på når jeg trenger det.