Friday, April 27

Nobel utstilling på UTS

Den 18 april åpnet en Nobel utstilling på skolen som vi går på. Utstillingen heter "Beautiful Minds" og omfatter forskjellige bilder, filmer, lydspor og utstillinger om forkjellige ting i forbindelse med Nobelprisene. Utstillingen blir her til slutten av juni, så vi får nok av tid til å se gjennom de forskjellige delene. Mange av utstillingene inneholder lyd og tekst på både norsk og svensk, noe som er veldig rart å oppleve på et Australsk universitet av denne størrelsen.
Her vises en film av en prisutdeling hvor taleren er fra Israel. Legg merke til at filmen har svensk undertekst.
Forskjellige rom ble installert for filmfremvisning av forskjellige forskningmiljøer, og personligheter som har vunnet en nobelpris. Dette rommet viser kreative miljøer verden over. (som vist på bildet)

Denne artige maskinen inneholder plakater av alle personene som har fått tildelt en nobelpris, og viser dem frem i passende tempo og mellomrom. Se venstre.

I stedet for å henge opp bilder av personer har denne utstillingen innstallert små skjermer som viser spesielle personer. Det rare er at bildene skifter ikke. Så det hadde egentlig vært nok med et bilde på papir. Men det ser noe flottere ut med en skjerm.

Egen utstilling av de forskjellige kvinnene som har mottatt en nobelpris. Utstillingen pekte på at det er ikke mange kvinner som har mottatt priser på grunn av en mannsdominasjon innen høyere utdanning og forskning.


Til slutt en liten ting som ikke har med Nobel å gjøre. Jeg vet at det er mange folk som jeg kjenner som er helt galne etter Mac-maskiner. Det første jeg møtte da jeg kom til UTS var en liten klynge Mac-er. I ettertid har jeg funnet veldig mange forskjellige datarom med denne typen maskiner. En av årets nye datalaber var utstyrt for folk med sans for Mac. Og husk at bildet bare viser halvparten av rommet. Selv er jeg ikke noe utpreget fan av Mac. Greie maskiner, men når jeg er vant med PC orker jeg ikke å konvertere.

No comments: